DE BOUWWIJZE

Bouwtechniek

Om een compleet Vikingschip te bouwen waren drie verschillende grote werkzaamheden nodig. De grootste was de houtbouw met vooraf bomen kappen en het hout bewerken voor de vele houten onderdelen van het schip. Verder moest het zeil met het touwwerk gemaakt worden en moest het ijzer gesmeed worden zoals voor de klinknagels.

 

Houtbouw

De ruwe balken en planken worden op maat en glad gemaakt. De eerste fase van het bouwproces is het leggen van de T-vormige kielbalk(en). Daarna begint men met de onderste rij huidplanken en deze werd aan de kielbalk(en) en stevens geklonken. Door de onderliggende rij huidplanken met de daarboven komende rij overnaads aan elkaar te bevestigen, verkrijgt een Vikingschip over de lengte een uitwendige skeletstructuur met een grote sterkte en een relatief laag gewicht.

 

Plankenrij boven plankenrij werkt men overnaads, met soms extra inzetdelen bij de stevens, naar boven toe om de romp te bouwen. Daarbij worden na het klinken van de eerste rijen huidplanken op regelmatige afstanden de V-vormige spanten binnenin de romp aangebracht. Onderling en bij de stevens bevestigt men de huidplanken door ze in voorgeboorde gaten van buitenaf te klinken met onverwarmde smeedijzeren klinknagels, circa om de 2 à 6 duim. Om het loswerken van de klinkverbinding tegen te gaan, wordt aan de binnenzijde van het schip over de klinknagel een ijzeren sluitplaatje geschoven, waarna de punt van de klinknagel deels worden afgeknipt en het overige gedeelte wordt afgeplat.

Huidplanken die stuitend (met het uiteinde) op dezelfde rij aansluiten op elkaar of op de steven, worden verjongd (afgeschuind) om een betere naadafdichting en een groter bevestigingsoppervlak voor de klinkers te krijgen. Tevens wordt deze naad net voor het plaatsen van de aansluitende huidplank reeds gebreeuwd. Het overige breeuwsel tussen de rijen huidplanken wordt achteraf aangebracht. Tezamen met een gebrande boomteerolie die tussen en op de houten onderdelen wordt gesmeerd, ontstaat een goede waterdichte en duurzame romp. Hierna kan men het schip verder gaan opbouwen.

De kolsem (mastvoet) is een speciaal groot liggend eiken onderdeel dat bij langschepen, midscheeps binnenin is aangebracht. De onderzijde van de kolsem sluit passend aan op de V-spanten. Het is bevestigd met extra houten onderdelen en door te klinken. Op de kolsem kan de onderkant van de houten mast worden gezet, waarna de mast nog extra onderdelen krijgt om deze staande te houden.

 

De houten onderdelen van het schip die een speciale vorm hebben, zoals de stevens, V-spanten en de kolsem, werden in zijn geheel uit delen van eikenbomen gehaald die van nature reeds in die vorm zijn gegroeid. Een belangrijk laatste onderdeel om het schip betere vaareigenschappen en diepgang mee te geven, is om het te verzwaren met ballast in de vorm van het plaatsen van stenen (keien) op de bodem van het schip. Per schip, met ieder zijn specifieke bouw, lengte, aantal bemanningsleden en eventuele vracht, kan het ballastgewicht verschillen

Bezoek ook de facebookpagina van project Vikingschip Dorestad

© 2018 Proudly created by Cosy's Corner

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now